Nepřihlášen

Nepřihlášen

Styly

Moderní Výchozí zelená Zelená Šedá Okrová Oranžová Modrá Červená Gaming Freestyle

Zpět na » Ostatní » Odkud generuje UEFA příjmy z evropského šampionátu a jak je rozděluje?

Odkud generuje UEFA příjmy z evropského šampionátu a jak je rozděluje?

Odkud generuje UEFA příjmy z evropského šampionátu a jak je rozděluje? © foxsports.com - UEFA

0

Líbilo se

21.06. - Každé čtyři roky se oči fanoušků upírají k Mistrovství Evropy, jedné z největších událostí ve sportovním světě. Obrovská popularita fotbalu přináší značné příjmy z prodeje nejen sponzorských a mediálních práv, ale také vstupenek, hospitality balíčků a různých licencí. Věděli jste o tom, že naprostá většina příjmů je organizací UEFA investována zpět do rozvoje evropského fotbalu?

V roce 2004 UEFA spustila projekt HatTrick, který si dal za dlouhodobý cíl rozvoj evropského fotbalu, a iniciativu sponzoruje díky příjmům z evropských šampionátů. Dvě třetiny celkových příjmů Eura jsou určeny na budování fotbalové infrastruktury, rozvoj elitních mládežnických hráčů, ženskému fotbalu, rozhodčím či výchově nových trenérů a boji proti ovlivňování zápasů.

Program HatTrick se v za posledních dvacet let stal jednou z největších iniciativ solidarity a rozvoje ve sportu a v průměru reinvestuje 60% všech příjmů Eura. Zároveň program působí svým „neziskovým“ charakterem jako magnet na další investory ze soukromého nebo veřejného prostoru.

HatTrick zpočátku financoval také aktivity v oblasti vzdělávání a sdílení znalostí, od roku 2019 však tuto roli převzala Akademie UEFA, která nabízí vzdělávací programy šité na míru potřebám hráčů i odborníků.

Značný podíl na příjmech z evropského šampionátu má pochopitelně prodej mediálních práv na přenosy zápasů. Při letošním Mistrovství Evropy v Německu se očekává, že celková hodnota mediálních práv překoná částku 1,135 miliardy eur, která padla na předchozím šampionátu.

Tím, že turnaj sledují miliony fanoušků na stadionech a před televizními přijímači, přitahuje Euro pozornost světových značek. Alipay+, Booking.com, Coca-Cola a Unilever patří mezi největší korporace, které se rozhodly spojit své jméno s Eurem 2024 na pozici oficiálních globálních sponzorů.

Prize money tvoří zlomek, největší podíl z příjmů putuje do rozvoje fotbalu

Velká část příjmů plyne do UEFA také z prodeje vstupenek. Poptávka vždy mnohonásobně převyšuje nabídku a všechny zápasy jsou beznadějně vyprodané. Cena ze samotného prodeje pomáhá pokrýt provozní náklady za celý turnaj a další významnou položkou v příjmech jsou nezbytné suvenýry. Od oblečení, přes upomínkové předměty až po alba s nálepkami fotbalistů. To vše přináší do kasy UEFA nemalé peníze.

Na místní úrovni se z prostředků financují minihřiště, rozvoj klubů, vzdělávání amatérských trenérů, školní fotbal a nespočet dalších aktivit. Šanci zapojit se do fotbalu tak má více lidí, bez ohledu na jejich schopnosti, věk, pohlaví nebo etnickou příslušnost. Předpokládá se, že Euro 2024 přerozdělí na kontinentu 935 milionů eur a naváže tak na již více než 800 realizovaných projektů z minulosti.

Nemalá část příjmů z evropského šampionátu putuje také na prize money a klubové benefity, které jsou tak odměňovány za to, že pro turnaj uvolní hráče. Balík odměn, který bude rozdělen mezi účastnické federace dosahuje 331 milionu eur. 9,25 milionu eur je startovné pro každého ze 24 účastníků, zbylých 109 milionu eur se dělí na základě výsledků ve skupinách a vyřazovacích kolech.

Finanční prostředky učené klubů dosahují 240 milionů eur a při jejich vyplácení je zohledněn počet hráčů uvolněných pro turnaj a počet dní, které stráví na turnaji.

Andrea Suttnerová / fotbalportal.cz

Nejnovější články